תזונה נכונה למניעת מיגרנה

תוכן עניינים

האם ישנם מאכלים הגורמים למיגרנה – זו שאלה המעסיקה רבים. הרפואה בכלל ותרופות בפרט מתבססות על מחקר מדעי, אולם לעתים בצד הטיפול התרופתי, מומלץ על שינוי הרגלים כגון הפסקת עישון, פעילות גופנית או דיאטה מסוימת. ישנן מספר מחלות ותופעות בהן נמצא קשר בין מאכלים ובין תסמיני מחלה ותופעות בריאותיות שונות. הבנת הקשר לא תמיד מבוססת על מחקר, ובמקרים רבים הקשר נלמד באמצעות תצפיות, דיווחים של חולים, ניסוי וטעייה. מיגרנה היא דוגמה מובהקת לכך: עם השנים הצטבר ידע וכיום קיימת הבנה כי ישנם מאכלים שעלולים לגרום להתקף מיגרנה.

במרבית המקרים מיגרנה מתוארת ככאב חריף ומייסר, פועם, בצד אחד של הראש. אבחנה של מיגרנה מתבצעת על  פי עוצמת הכאב, מספר הפעמים שהכאב התרחש (5 פעמים לפחות) וכמה זמן הוא נמשך – בדרך כלל בין 4 שעות ל-72 שעות.

 

מיגרנה ואוכל: מה הקשר?

רבים הסובלים ממיגרנה מתבקשים על ידי רופאיהם לנהל "יומן מיגרנה", כדי לנסות לזהות ולדווח  על דפוס חוזר של התקף מיגרנה. ניהול יומן מעקב מסייע לסובלים ממיגרנה לזהות סימנים להתחלת התקף, כלומר את הטריגרים – אותם גורמים המשפיעים או חשודים כמשפיעים על תחילת התקף מיגרנה. עבור הרופאים יומן מיגרנה מסייע במעקב אחר השפעותיו של הטיפול תרופתי או טיפול אחר.

כמו ניהול יומן מיגרנה, שעשוי לעזור בהתמודדות עם ההתקפים, דיאטניות רבות ממליצות למי שמבקשים להפחית במשקלם לנהל יומן אכילה. מאחר שישנם רבים המעידים כי מאכלים גורמים להם להתקף מיגרנה, ניתן לשלב בין שתי ההמלצות. יומן מיגרנה הכולל רישום של מאכלים, יסייע לזהות האם בין הטריגרים ישנם משקאות או מאכלים הגורמים למיגרנה או שעלולים לעורר התקף.   

אמנם תזונה למניעת מיגרנה איננה המלצה מדעית, בניגוד לתרופות שהוכחו במחקרים, אך היא נחשבת יעילה. כמו כן, כיום ברור כי על אף שישנן תרופות יעילות לטיפול ולמניעת מיגרנה, ישנן מלבדן צורות מניעה פשוטות, ישימות ויעילות נוספות.

באופן כללי, ההמלצות לשינוי באורח החיים – ולא רק לסובלים ממיגרנה – הן דומות, לעתים זהות, עבור כל מי שמבקש או מבקשת לשפר את בריאותם. מלבד תזונה למניעת מיגרנה חשוב, כמובן, לנסות ולשנות הרגלים נוספים, כגון הפסקת עישון, מציאת פעילות גופנית שניתן להתמיד בה לאורך זמן, שינה מספקת ואיכותית וכדומה. 

מהם המאכלים הגורמים למיגרנה?

כאמור, לא מדובר בידע על בסיס מדעי, והרשימה הינה מפורטת ויש בה גורמים רבים. מובן כי לא כל אחד או אחת הסובלים ממיגרנה עלולים להגיב לאותם מאכלים ומשקאות, בהם:  

  • אלכוהול
  • שוקולד
  • גבינות קשות
  • מנוסודיום גלוטמט (MSG)
  • אספרטיים (ממתיק מלאכותי)
  • שמרים
  • בשר מעובד
  • סוגים שונים של פירות טריים ויבשים
  • מזון משומר
  • משקאות תוססים ועוד

מה עוד כדאי לציין ביומן מיגרנה?

  • מהו הגורם או מהם הגורמים המוכרים והמובחנים שעלולים לעורר התקף
  • האם הכאב ממוקם בצד אחד של הראש ובאיזה צד
  • מהי עוצמת הכאב במהלך ההתקף: קל, בינוני או חזק
  • האם וכיצד הכאב מפריע בפעילות היומיומית והאם הוא מוחמר בעקבות פעילות כלשהי
  • האם הכאב מוחמר בעקבות פעילות גופנית
  • מהם התסמינים האופייניים להתקף: בחילה, הקאה, רגישות לאור, רגישות לקול

 

מה אסור לאכול במיגרנה?

התשובה לשאלה הזו איננה חד משמעית, משום שלא לכל אדם הסובל ממיגרנה ישנם טיריגרים הקשורים באוכל ובשתייה, ולא בכל פעם שיש התקף מיגרנה הטריגר הוא זהה. לכן, קשה להגדיר "איסור" על מאכלים או משקאות מסוימים. למרות זאת, ישנם מספר מאכלים – ומשקאות – שנחקרו בהקשר הזה.

גבינות קשות (צהובות), יין, חלב  ושוקולד

במספר מחקרים שנערכו בשנות השבעים במאה הקודמת התגלה רכיב תזונתי בשם טיראמין, אשר נחשד כגורם למיגרנה. במהלך השנים הטענה הופרכה, וכיום לא לגמרי ברור מהו החומר או הרכיב התזונתי המשותף לכל מוצרי המזון הללו.


מונוסדיום גלוטמט

מונוסודיום גלוטמט (MSG) הוא תבלין  הכרחי במטבח הסיני, שאף נמצא במוצרי מזון מעובדים, כגון אבקות מרק. ישנם רבים המעידים על רגישות למונוסודיום גלוטמט, ושמו של התבלין נקשר בהפרעות שונות, בהם גם כאבי ראש ומיגרנות. תופעה שזכתה לכינוי "תסמונת המסעדה הסינית".

בשר ומוצריו

בשר מעובד, נקניק וכדומה מכילים חומר משמר שנקרא נטריטים, וכפי הנראה הוא זה שמהווה טריגר למיגרנה בקרב אנשים מסוימים.

אלכוהול

אלכוהול, ובפרט יין  אדום, נחשב כטריגר בקרב כשליש מהסובלים ממיגרנה. אמנם לא לגמרי ברור מה באלכוהול מהווה טריגר, אבל ידוע כי אלכוהול מכיל היסטמין ואתנול. הראשון מאתגר את מערכת החיסון, השני הוא משתן שגורם להפרשת נוזלים מרובה – כלומר מזרז התייבשות.


קפאין

קפאין הוא חומר פעיל המשפיע בצורות שונות על מערכת העצבים המרכזית. קפאין נמצא לא רק בקפה, אלא גם בתה, במשקאות שונים ועוד.

רבים מדווחים כי דווקא מחסור בקפאין, ביחס לכמות היומית שאליה רגילים, עלול להיות טריגר לכאב ראש או להתקף מיגרנה, אם כי הסיבה לכך אינה ברורה.

במחקרים שונים נמצא כי תוספת של קפאין לתרופות לשיכוך כאבים שונות, הנמכרות ללא מרשם, משפרת את יעילות התרופות. כך גם כששותים קפה או כל משקה המכיל קפאין, סמוך לנטילת תרופה לשיכוך כאבים. 

עם זאת, במחקר שהתבצע באוניברסיטת הרווארד התקבלה הערכה כי כמות מסוימת של קפה ומשקאות נוספים המכילים קפאין דווקא עלולה לגרום להתפרצות של התקף מיגרנה.


מה כדאי לעשות על מנת להימנע ממיגרנה?

כדי להבחין אם ישנו מזון או משקה ש"אסור" לאכול במיגרנה – מומלץ לבצע דיאטה מסוימת שתסייע לגלות.

דיאטת אלימינציה – כך קוראים לשיטה התזונתית המאפשרת לקשור בין סיבה ומסובב, כלומר לוודא שמזון מסוים אכן משפיע על מיגרנה או על כל בעיה רפואית אחרת (הגישה התזונתית הזו נהוגה גם במקרים של מחלות מעיים דלקתיות ואלרגיות).

בדיאטת אלימינציה מפסיקים לאכול מוצר מזון חשוד לפרק זמן (בדרך כלל ל-3 חודשים לפחות)  כדי להבין האם הפסקת אכילתו דוחה או מונעת את התקף המיגרנה הבא. אבל זהירות: לא מומלץ לבצע דיאטת אלימינציה ללא ייעוץ תזונתי ומבלי ליידע על כך את הרופא המטפל.

הימנעות מאוכל, צום או התייבשות עלולים להיות טריגר להתקף מיגרנה, על כן למניעת טריגרים והתקפים, מומלץ להקפיד על אכילה ושתייה באופן מסודר .

ההמלצות לשינוי באורח החיים מיועדות לא רק למניעת מיגרנה. הן דומות, לעתים זהות, עבור כל מי שמבקש או מבקשת לשפר את בריאותם. מלבד תזונה למניעת מיגרנה חשוב, כמובן, לנסות ולשנות הרגלים נוספים, כגון הפסקת עישון, מציאת פעילות גופנית שניתן להתמיד בה לאורח זמן, שינה מספקת ואיכותית וכדומה.